Agar-agar pandan lapis santan


Hari ni aku cuba buat agar-agar pandan lapis santan. Dulu masa aku kecik2, bila aku ikut nenek pergi rewang kt rumah orang.. aku akan cari agar2 ni. Biasanya orang kg akan buat agar2 ni.. kuih koci, puding jagung dan kerepek2 utk hidangan tetamu. Jadi agar2 ini adalah merupakan makanan yang menjadi salah satu favourite aku dan wajib aku makan jika ada. Tapi seumur hidup ni.. ini baru first time aku buat sendiri.

Nampaknya rupanya tidak berapa memberangsangkan. Aku ambik resepi paling mudah. So, kalau korang nak try.. telur tu kena asingkan. Ambik telur kuningnya sahaja. Kalau taknak asing pun boleh. Tapi wajib kacau rata.. kalau tak kacau rata, maka hasilnya akan jadi cam aku buat ni. Nampak saki baki telur yang berketul-ketul.


RESEPI


Bahan-bahan


* 25 gram agar2 (1 pkt)
* 1 mug gula pasir (secukup rasa)
* 2 helai daun pandan
* 2 biji telur ayam
* 2 cawan santan pekat
* Sedikit pewarna hijau + perisa pandan

Cara-cara


1. Basuh agar2 dan masukkan kedlm periuk yg diletak 6 cwn mug air. (saya guna agar2 biasa bukan yg serbuk..)
2. tunggu sehingga agar2 tadi hancur baru masukkan gula pasir, & daun pandan. (manis ikut citerasa msg2)
3. Masukkan santan & campurkan telur dan pukul hingga sebati.(klu nak lemak lagi leh tambah santan & kurangkan telor)
4. Apabila agar2 yg dlm periuk tadi betul2 dah hancur, baru masukkan campuran santan dan telur tadi.
5. Biarkan smua bahan menggelegak, kacau dan tutup api.
6. Masukkan adunan tadi ke dlm bekas / loyang... tunggu sejuk dulu
7. Masukkan dlm petisejuk & sedap di makan apabila sejuk

8 comments:

INTAN February 22, 2009 at 4:44 PM  

haku pun suka agar2 ni....aku mesti torai buat suatu ketika nti

Aida Alias February 22, 2009 at 5:16 PM  

oo ko pn suka eh.. senang je ni buat dia.. 1/2 jam sudah siap..

dulu kan.. saya jadi konpius nape adunan tu semua campur dlm periuk.. camne boleh berlapis pulak bila jadi.. rupa2nya bila kita biarkan lama duk dlm loyang.. telur dan santan tu akan terapung.. tu yg jadi berlapis heheh sib baik pernah tgk mkcik buat satu ketika dulu..

INTAN February 22, 2009 at 8:27 PM  

oooo yeke...aku baru tau...aku pun ingat buat selepis selapis..kah kah

Rozita February 23, 2009 at 10:00 AM  

oh..ambik resipi ye..

Aku_tulip February 23, 2009 at 11:16 AM  

rajin nya roha...bila aku nk rajin balik nie...huuhuhu....(agaknya kena tunggu aku lepas pantang kan...yer ke nie..)

Aida Alias February 23, 2009 at 1:05 PM  

ambik lerr kak ita.. simple je resepinya tu..

tidak la rajin benor zila.. sebenarnya bhn tu dh lama ada kt rmh.. budak2 sibuk asik nk kek je.. tk rajin nak buat kek.. so buat je la agar2.. cepat siap heheh

pjan a.k.a fizan February 23, 2009 at 6:27 PM  

aku suke agar2 nih...tp anak2 tak pasti....selalu buat agar merah sirap biasa tu je...*macam malas je aku nih..haha

Aida Alias February 24, 2009 at 1:40 PM  

heheh janji anak2 suka makan takpe la.. bape kerap buat pun gerenti habis punya..

Blog Crochet

Tuan Rumah

My Photo
Seorang ibu kepada 3 orang cahayamata. Sangat meminati seni kerjatangan.

TQ sudi jadi follower saya!!

Utk Tempahan Topi dan Kasut

Utk Tempahan Topi dan Kasut

Catatan Terkini

There was an error in this gadget

Blog Kegemaranku

I am a
Violet

What Flower
Are You?


You have a shy personality. You tend to hesitate before trying new things or meeting new people. But once people get to know you, you open up and show the world what you are really all about